Udany urlop

Udany urlop zależy od bardzo wielu czynników. Na część z nich nie mamy wpływu: nikt nam wcześniej nie zapewni atrakcyjnej pogody, zazwyczaj nie wiemy, kto będzie naszym sąsiadem, nie mamy pewności, czy miejsce noclegu spełni nasze oczekiwania i czy nie spotkają nas jakieś przykre niespodzianki.
Co możemy zrobić sami? Nieco wcześniej zaplanujmy czas, miejsce i formę wypoczynku, weźmy też pod uwagę cenę. Ten wyczekiwany długo urlop zorganizujmy tak, byśmy wrócili wypoczęci, zrelaksowani, z zapasem energii.

Oto kilka wskazówek, o których warto pamiętać:

  • Zabierz ze sobą najpotrzebniejsze rzeczy: wygodne, odpowiednie do formy wypoczynku. Zawsze oprócz cienkich, przewiewnych ubrań, powinno się znaleźć jedno cieplejsze, które może się przydać w czasie niepogody.
  • Weź ze sobą małą apteczkę, w której znajdą się niezbędne leki przeciwbólowe i przeciwgorączkowe, na obrzęki, oparzenia oraz niezbędne środki dezynfekujące i materiały opatrunkowe.
  • Pamiętaj, by zabrać dokumenty uprawniające do korzystania z bezpłatnej opieki lekarskiej.
  • Jeśli na urlop wybieramy się własnym samochodem, to trzeba sprawdzić, czy nie ma żadnych usterek, które mogłyby zakłócić podróż bądź ją udaremnić.
  • Zachowaj ostrożność podczas wypoczynku – zawsze oceń swoją kondycję,  umiejętności i możliwości.
  • Stosuj się do obowiązujących w danym miejscu przepisów i regulaminów.
  • Zachowaj umiar w korzystaniu z letnich przyjemności – nie przeforsuj organizmu zbyt dużym wysiłkiem; uważaj, by nie dopadły cię kontuzje; opalaj się, zachowując środki ostrożności.

Jak zapobiegać nadmiernemu poceniu się

Utrzymanie prawidłowej temperatury ciała to warunek sprawnego funkcjonowania organizmu.

Przegrzany organizm oddaje zbędne ciepło poprzez wydzielanie potu. O nadmiernym poceniu  mówimy wtedy, gdy pocimy się, a nie podejmujemy wysiłku fizycznego i nie przebywamy w miejscu o wysokiej temperaturze. Dla osób borykających się z tym problemem jest to sytuacja przykra i wstydliwa, bowiem wilgotne ręce, stopy, pachy to codzienność.
Jest wiele czynników, które mają wpływ na to, że nasz organizm reaguje poceniem się. Są to  m.in.  wysoka temperatura otoczenia, uwarunkowania genetyczne, choroby, nadwaga, zaburzona gospodarka hormonalna, stres.  W okresie letnim, gdy upał doskwiera, pocenie dodatkowo się wzmaga

Jak przeciwdziałać nadmiernemu poceniu:

  • Przede wszystkim należy poznać przyczynę. Jeśli jest to choroba, trzeba ją leczyć
  • Strój powinien być dopasowany do temperatury, w jakiej przebywamy. Nie można ubierać się zbyt ciepło, by nie przegrzewać organizmu. Najlepiej, by ubrania były przewiewne.
  • Ważne jest zachowanie zasad higieny. Pot dopiero na skutek kontaktu z bakteriami występującymi na skórze zyskuje przykry zapach.
  • Warto stosować odpowiednie kosmetyki – antyperspiranty, które blokują przewody wyprowadzające pot.
  • Pomocnym zabiegiem jest depilacja.
  • Ulgę mogą przynieść kąpiele ziołowe – wywar z kory brzozy lub dębu.

Zabawki drewniane

Czy nauka może być doskonałą zabawą? Czy zabawki drewniane mogą zachęcić malucha do poszerzania swej wiedzy o świecie i rozwijania swych umiejętności? Tak. Od dawna wiadomo, że zabawę można bez problemów połączyć z nauką.

Wiadomo również, że takie połączenie przynosi wspaniałe efekty. Rodzice, którzy chcą poprzez zabawę zachęcać swe dzieci do nauki, coraz chętniej inwestują w ekologiczne zabawki drewniane. Szeroki wybór sprawia, że dla każdego dziecka można bez problemów znaleźć odpowiednie rozwiązanie.

Układanki drewniane dla chłopców i dziewczynek, dla maluchów, przedszkolaków oraz tych dzieci, które zaczynają naukę w szkole – oto współczesny asortyment, który daje idącym z duchem czasu rodzicom wiele nowych możliwości. Jakie układanki drewniane cieszą się wielkim zainteresowaniem? W przypadku najmłodszych uznaniem cieszą się te układanki, dzięki którym dzieci mogą uczyć się liczenia oraz poznawać literki. Nieco starszym dzieciom oferowane są te układanki drewniane, które wspierają naukę języków obcych. Poznawanie nowych słówek dzięki bajkowym postaciom oraz rozwiązywanie zagadek to ciekawy pomysł na naukę. Mali chemicy i fizycy, przyszli lekarze oraz muzycy również znajdą dla siebie odpowiednie zabawki. Z myślą o nich powstaje cała masa zabawek drewnianych, które daną dziedzinę wiedzy przybliżają w sposób niezwykle atrakcyjny dla najmłodszych. To dzięki nim nauka poszczególnych przedmiotów staje się przyjemnością oraz wspaniałym doświadczeniem.

Źródła witamin

Witaminy oraz minerały zawarte w owocach i warzywach są znacznie lepiej wchłaniane przez nasz organizm niż ich sztuczne odpowiedniki.

Witamina A ( wątroba, jaja, mleko, tran, marchew, pomidor, natka pietruszki, szpinak, szczaw, sałata, brzoskwinie, morele, śliwki)

  • przyśpiesza gojenie się ran;
  • odpowiada za prawidłowy stan skóry i błon śluzowych;
  • służy do prawidłowego funkcjonowania wzroku.

Witamina D ( ryby, wątroba, mleko, masło; wytwarza się w skórze pod wpływem promieni słonecznych)

  • jest konieczna do budowy kości;
  • wzmaga wchłanianie wapnia.

Witamina E ( mleko, sery, jaja, ziarnach zbóż, olej z kiełków pszenicy)

  • odpowiada za prawidłową pracę mięśni;
  • zapobiega miażdżycy i chorobom nowotworowym;
  • wpływa na przemianę materii w organizmie.

Witamina K ( kapusta, szpinak, kalafior, pomidor, truskawki, ziemniaki, zboża, orzechy włoskie)

  • odpowiada za proces krzepnięcia krwi;
  • jest niezbędna do prawidłowej pracy mięśni.

Witamina C ( owoce cytrusowe, czerwona porzeczka, maliny, truskawki, kiwi; warzywa: brokuły, kapusta kiszona, kabaczki, papryka, pomidor, szpinak, ziemniaki, sałata, pietruszka)

  • wzmacnia odporność organizmu;
  • zapobiega powstawaniu siniaków i krwotoków.

Witaminy z grupy B ( B1 – drożdże, groch, fasola, ziarna zbóż, orzechy; B2 – wątroba, białe mięso, jaja, mleko, jarzyny; B3 – wątroba, żółtka jaja, jarzyny; B6 – drożdże, otręby, seler, sałata, papryka)

  • wpływają na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego;
  • dostarczają komórkom organizmu energii;
  • B2,B3 i B6 – stosowane są w leczeniu zmian skórnych  oraz błon śluzowych.

Apetyt na nowalijki

Nowalijki to pierwsze młode wiosenne warzywa. W koszu z nowalijkami znajdą się: sałata, rzodkiewka, cebula dymka, młoda włoszczyzna, bób, kalarepa, młode buraczki (botwinka), szpinak. Wszystkie te warzywa są źródłem witamin oraz minerałów i doskonale uzupełniają codzienną dietę. Czy jednak na pewno są bardzo zdrowe?
Mimo że pięknie wyglądają i wydawałoby się, że doskonale smakują, to zawierają wiele środków chemicznych. Dzieje się tak dlatego, że zazwyczaj pogoda nie sprzyja uprawie roślin na świeżym powietrzu i zdecydowanie najczęściej wzrastają one w szklarniach, a co się z tym wiąże, poddawane są sztucznym zabiegom hodowlanym i pielęgnacyjnym. Aby uchronić je przed zagrożeniem ze strony chorób i szkodników, niekiedy w nadmiernej ilości stosuje się środki chemiczne, które pozbawiają je wartości odżywczych i są szkodliwe dla zdrowia ludzi. Bezpieczniej jest więc kupować nowalijki z upraw ekologicznych, gdzie nie używa się sztucznych nawozów.

Niektóre nowalijki, jak np. rzeżucha, szczypiorek, natka pietruszki czy koperek, nie wymagają szczególnych warunków uprawy i można je wyhodować w domu, w doniczkach na parapecie. Pamiętajmy, by miejsce było nasłonecznione i by rośliny codziennie podlewać.
Już po tygodniu będziemy mogli cieszyć się ich smakiem.
Kupując pierwsze warzywa, warto im się uważnie przyjrzeć. Jeśli są zbyt duże, to istnieje prawdopodobieństwo, że do ich uprawy użyto zbyt dużo nawozów chemicznych. Powinny być świeże, mieć jędrne owoce zdrowe liście, bez śladów pleśni.

Jajka w koszulce na fasolce

Składniki:
4 jajka, 400g fasolki szparagowej, 4 łyżki octu winnego, natka pietruszki, sól

Fasolkę szparagową pozbawiamy twardych końcówek i gotujemy w osolonej wodzie do miękkości  i odcedzamy. W drugim garnku zagotowujemy około 1.5l wody z octem. Mieszając wodę wbijamy do niej pojedynczo jajka. Gotujemy około minuty i wyławiamy łyżką cedzakową. Wykładamy na fasolkę i posypujemy drobno posiekaną natką pietruszki. Gotowe!