Źródła witamin

Witaminy oraz minerały zawarte w owocach i warzywach są znacznie lepiej wchłaniane przez nasz organizm niż ich sztuczne odpowiedniki.

Witamina A ( wątroba, jaja, mleko, tran, marchew, pomidor, natka pietruszki, szpinak, szczaw, sałata, brzoskwinie, morele, śliwki)

  • przyśpiesza gojenie się ran;
  • odpowiada za prawidłowy stan skóry i błon śluzowych;
  • służy do prawidłowego funkcjonowania wzroku.

Witamina D ( ryby, wątroba, mleko, masło; wytwarza się w skórze pod wpływem promieni słonecznych)

  • jest konieczna do budowy kości;
  • wzmaga wchłanianie wapnia.

Witamina E ( mleko, sery, jaja, ziarnach zbóż, olej z kiełków pszenicy)

  • odpowiada za prawidłową pracę mięśni;
  • zapobiega miażdżycy i chorobom nowotworowym;
  • wpływa na przemianę materii w organizmie.

Witamina K ( kapusta, szpinak, kalafior, pomidor, truskawki, ziemniaki, zboża, orzechy włoskie)

  • odpowiada za proces krzepnięcia krwi;
  • jest niezbędna do prawidłowej pracy mięśni.

Witamina C ( owoce cytrusowe, czerwona porzeczka, maliny, truskawki, kiwi; warzywa: brokuły, kapusta kiszona, kabaczki, papryka, pomidor, szpinak, ziemniaki, sałata, pietruszka)

  • wzmacnia odporność organizmu;
  • zapobiega powstawaniu siniaków i krwotoków.

Witaminy z grupy B ( B1 – drożdże, groch, fasola, ziarna zbóż, orzechy; B2 – wątroba, białe mięso, jaja, mleko, jarzyny; B3 – wątroba, żółtka jaja, jarzyny; B6 – drożdże, otręby, seler, sałata, papryka)

  • wpływają na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego;
  • dostarczają komórkom organizmu energii;
  • B2,B3 i B6 – stosowane są w leczeniu zmian skórnych  oraz błon śluzowych.

Apetyt na nowalijki

Nowalijki to pierwsze młode wiosenne warzywa. W koszu z nowalijkami znajdą się: sałata, rzodkiewka, cebula dymka, młoda włoszczyzna, bób, kalarepa, młode buraczki (botwinka), szpinak. Wszystkie te warzywa są źródłem witamin oraz minerałów i doskonale uzupełniają codzienną dietę. Czy jednak na pewno są bardzo zdrowe?
Mimo że pięknie wyglądają i wydawałoby się, że doskonale smakują, to zawierają wiele środków chemicznych. Dzieje się tak dlatego, że zazwyczaj pogoda nie sprzyja uprawie roślin na świeżym powietrzu i zdecydowanie najczęściej wzrastają one w szklarniach, a co się z tym wiąże, poddawane są sztucznym zabiegom hodowlanym i pielęgnacyjnym. Aby uchronić je przed zagrożeniem ze strony chorób i szkodników, niekiedy w nadmiernej ilości stosuje się środki chemiczne, które pozbawiają je wartości odżywczych i są szkodliwe dla zdrowia ludzi. Bezpieczniej jest więc kupować nowalijki z upraw ekologicznych, gdzie nie używa się sztucznych nawozów.

Niektóre nowalijki, jak np. rzeżucha, szczypiorek, natka pietruszki czy koperek, nie wymagają szczególnych warunków uprawy i można je wyhodować w domu, w doniczkach na parapecie. Pamiętajmy, by miejsce było nasłonecznione i by rośliny codziennie podlewać.
Już po tygodniu będziemy mogli cieszyć się ich smakiem.
Kupując pierwsze warzywa, warto im się uważnie przyjrzeć. Jeśli są zbyt duże, to istnieje prawdopodobieństwo, że do ich uprawy użyto zbyt dużo nawozów chemicznych. Powinny być świeże, mieć jędrne owoce zdrowe liście, bez śladów pleśni.

Jajka w koszulce na fasolce

Składniki:
4 jajka, 400g fasolki szparagowej, 4 łyżki octu winnego, natka pietruszki, sól

Fasolkę szparagową pozbawiamy twardych końcówek i gotujemy w osolonej wodzie do miękkości  i odcedzamy. W drugim garnku zagotowujemy około 1.5l wody z octem. Mieszając wodę wbijamy do niej pojedynczo jajka. Gotujemy około minuty i wyławiamy łyżką cedzakową. Wykładamy na fasolkę i posypujemy drobno posiekaną natką pietruszki. Gotowe!

Wiosenna maseczka

Po długiej zimie nasz cera jest szara i przesuszona, a pod oczami wyraźnie zmarszczki i sińce. Suche powietrze, zbyt mało witamin i świeżego powietrza pozostawiły ślad na twarzy. Wiosna to czas, by odżywić naszą cerę i nadać jej zdrowy i piękny wygląd. Jak to zrobić? Jest wiele sposobów. Kremy i maseczki pomagają nam osiągnąć zamierzony cel. Za nim po nie sięgniemy, wykonajmy jednak peeling, który oczyści skórę. Krem wybierzemy taki, który będzie bogaty w witaminy i składniki odżywcze, by zregenerowały one cerę.
Doskonałe efekty przynoszą także  maseczki. Te ze świeżych owoców i warzyw można wykonać samemu w domowych warunkach. Kwasy owocowe i witaminy szybko poprawią wygląd skóry. Przed zastosowaniem naturalnych składników upewnijmy się jednak, czy nie jesteśmy na nie uczuleni.

Oto kilka propozycji:

Maseczka z jabłek – działa odżywczo i regenerująco
Zetrzeć na tarce jedno jabłko i dodać do niego jedną łyżkę twarożku i kilka kropel oliwy. Maseczkę nakładamy na twarz, a po 20 minutach zmywamy wodą.

Maseczka z truskawek – ujędrnia, wygładza i wybiela skórę
Kilka dokładnie umytych truskawek rozcieramy z łyżką oleju sojowego i nakładamy na twarz. Po 20 minutach zmywamy maseczkę letnią wodą.

Maseczka z pomidora – do skóry trądzikowej, matującej
Łyżkę płatków owsianych zalewamy łyżką gorącej wody i odstawiamy na 10 minut. Pomidora obranego ze skórki rozgniatamy i mieszamy z płatkami owsianymi. Maseczkę nakładamy na twarz, a po 20-30 minutach zmywamy chłodną wodą.

500 zł na dziecko online przez Internet WNIOSEK, ZASADY, DOKUMENTY. Zobacz cały wzór wniosku 500+

500 zł na dziecko online. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opublikowało ostateczną wersję wniosku, jaki trzeba spełnić, aby dostać 500 złotych na dziecko. Wnioski o 500 zł na dziecko będzie można założyć m.in. przez Internet. Pierwszym bankiem i na razie jedynym, jaki będzie udostępniał ewentualność składania wniosków online o wypłatę świadczeń w programie „Rodzina 500 plus” będzie PKO Bank Polski. 500 zł na dziecko online przez Internet WNIOSEK, ZASADY, DOKUMENTY

Bank PKO BP oficjalnie potwierdził, że dzięki bankowości elektronicznej będzie można ściągać wnioski o świadczenia z programu „500+”. Pierwszym bankiem i na razie jedynym, kto będzie udostępniał możliwość składania wniosków online o wypłatę świadczeń w programie „Rodzina 500 plus” będzie PKO Bank Polski. System zacznie działać 1 kwietnia.

500 zł na dziecko online przez Internet WNIOSEK, ZASADY, DOKUMENTY. Zobacz cały wzór wniosku 500+ – PKO BP pracuje nad udostępnieniem wszystkim klientom możliwości składania wniosków o świadczenia w programie „Rodzina 500 plus” w bankowości internetowej. Taką alternatywa będą mieli klienci PKO BP, jak i ci, którzy korzystają z oferty Inteligo – mówi Łukasz Świerzewski, rzecznik PKO BP.
– Możliwość wypełnienia i złożenia wniosku w bankowości internetowej dotyczy wniosku o świadczenie w ramach programu „Rodzina 500 plus”. Korzystając z bankowości elektronicznej będzie da się wejść na przyporządkowany formularz, w następnej kolejności klient zostanie przeprowadzony przez wszystkie niezbędne pola do wypełnienia. Ponadto wymagane załączniki dokumentów będzie można zamieścić w formie pdf lub skanów – dodaje Świerzewski. Procedura ma przypominać tę, która dzisiaj obowiązuje przy składaniu online wniosku o kredyt czy inną usługę bankową.

– Wniosek będzie trafiał do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS). Resort przekaże go do odpowiedniej gminy. Następnie w gminie, po numerze PESEL, ta automatycznie będzie posiadała wszystkie niezbędne informacje, np. dane o wysokości uzyskiwanych dochodów czy liczby posiadanych dzieci. Całą „biurokrację” bierze na siebie bank – tłumaczy Bartosz Marczuk, podsekretarz stanu w MRPiPS. 500 zł na dziecko online WNIOSEK, ZASADY, DOKUMENTY Osoba, która złoży wniosek w programie 500 + za pośrednictwem bankowości elektronicznej, może wskazać konto, na które będzie chciała otrzymywać środki z tego programu. Jak zapewniają przedstawiciele PKO BP, będzie to mogło być konto zarówno w ich banku, jak i innym wskazanym przez potencjalnego beneficjenta.

Przechowywanie warzyw

Kupując warzywa, nie zastanawiamy się, czy na pewno wszystko, co wpada do naszego kosza, jest nam potrzebne i czy zdołamy zjeść te produkty świeże. Niestety, często  na skutek złego przechowywania wiele smacznych warzyw ulega zepsuciu, a wtedy musimy je wyrzucić. By jak najdłużej zachowały one przydatność do spożycia, powinny być umieszczone w chłodnym miejscu, najlepiej w temperaturze ok 10 °C.
Najdłużej mogą być przechowywane warzywa korzeniowe, np. marchewka, buraki, pietruszka, seler. Można je trzymać w piwnicy. Wcześniej powinno się usunąć nać. Długi termin do spożycia mają także kapusta głowiasta, cebula, czosnek, por, kabaczek. Nawet kilkanaście dni mogą przetrwać kapusta pekińska, kalafior, kalarepa, ogórki, papryka. Przez kilka dni zachowają świeżość rzodkiewka i pomidory.
W lodówce warzywa można umieścić w pojemnikach znajdujących się w jej dolnej części. Nie należy zamykać ich w szczelnych naczyniach.

  • Ziemniaki powinny być umieszczone w chłodnym pomieszczeniu i aby nie wypuszczały korzonków, można do nich dorzucić kilka świeżych jabłek.
  • Pomidory i ogórki powinny być przechowywane w temperaturze pokojowej, wtedy są najsmaczniejsze.
  • Sałatę należy opłukać i trzeba często sprawdzać, czy na liściach nie pojawiają się pleśń lub nie butwieją. Nadpsute liście należy usunąć, by procesy gnilne się nie rozprzestrzeniały.
  • Cebula i czosnek powinny być dokładnie osuszone i przechowywane w suchym pomieszczeniu, w niskiej temperaturze ok 1-2 °C.