DOBROCZYNNY SEN

Z przyjemnością zapadamy w błogi sen, szczególnie po ciężkim dniu. Organizm zmęczony wysiłkiem podejmowanym w ciągu dnia domaga się odpoczynku. Najprostszą metodą na zaspokojenie tej potrzeby jest sen, w czasie którym ciało podlega regeneracji. To właśnie podczas snu zachodzą ważne dla organizmu procesy, takie jak odbudowa komórek, utrwalanie pamięci czy wydzielanie hormonu wzrostu.

1/3 doby, czyli 8 godzin powinniśmy przeznaczyć na sen. Wynika z tego, że przesypiamy 1/3 swojego życia. Sen ma więc ogromne znaczenie dla naszego zdrowia.
Z powodu bezsenności odczuwamy zmęczenie, pogarsza nam się koncentracja, wydłuża się czas reakcji, ulegamy złym nastrojom, jesteśmy bardziej podatni na stres, odczuwamy rozdrażnienie, przygnębienie, łatwiej wpadamy w złość. Z powodu braku snu nasza wydajność w pracy spada o połowę.Badania wykazują, że krótki sen w ciągu dnia podnosi sprawność myślenia, ułatwia koncentrację. Taka krótka drzemka powinna jednak trwać najwyżej 20 minut.
Aby pozbyć się kłopotów z zasypianiem należy zadbać, by potrawy spożywane wieczorem były lekkostrawne. Trzeba też pamiętać, by ostatni posiłek zjeść na 2-3 godziny przed zaśnięciem.

Aby ze snu czerpać jak najwięcej korzyści, warto:

  • wywietrzyć wcześniej sypialnie;
  • spać w godzinach od 22 do 6 rano;
  • ostatnie kilka minut przed snem poświęcić na rozmyślanie o czymś, co sprawia nam przyjemność, radość.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *