WALKA Z CHOLESTEROLEM

Cholesterol jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Średnie jego stężenie u osoby dorosłej powinno wynosić ok. 250mg/dl. Poziom tego stężenia ulega zmianom  w zależności od rodzaju wykonywanej pracy, sposobu odżywiania, poziomu stresu. Gdy przekroczy tę wartość jest szkodliwy – sprzyja rozwojowi chorób związanych z sercem i układem naczyniowym.

Również niski poziom cholesterolu wpływa negatywnie na procesy zachodzące w organizmie  – zwiększa m.in. ryzyko wystąpienia nadczynności tarczycy czy chorób wątroby.
Czynniki zwiększające poziom cholesterolu to m.in.: palenie papierosów, nieodpowiednia dieta, brak aktywności fizycznej, wysoki poziom stresu, picie kawy, antykoncepcja hormonalna.
Aby zachować prawidłowy poziom cholesterolu, należy przestrzegać pewnych zasad:

  • utrzymywać właściwą dietę (należy ograniczyć spożycie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego; podstawą posiłków powinny być warzywa i owoce zawierające witaminy A, E i C
    – cebula, fasola, kapusta, kalafior, brokuły, jabłka – ryby morskie bogate w kwasy tłuszczowe Omega 3, sery, jogurty, orzechy, tłuszcze roślinne, np. oliwa z oliwek, olej kukurydziany, słonecznikowy);
  • przy nadwadze należy zacząć odchudzanie;
  • warto zadbać o większą aktywność fizyczną (najlepiej na organizm wpłynie ruch na świeżym powietrzu);
  • ograniczyć picie kawy i palenie tytoniu;
  • walczyć ze stresem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *