Źródła witamin

Witaminy oraz minerały zawarte w owocach i warzywach są znacznie lepiej wchłaniane przez nasz organizm niż ich sztuczne odpowiedniki.

Witamina A ( wątroba, jaja, mleko, tran, marchew, pomidor, natka pietruszki, szpinak, szczaw, sałata, brzoskwinie, morele, śliwki)

  • przyśpiesza gojenie się ran;
  • odpowiada za prawidłowy stan skóry i błon śluzowych;
  • służy do prawidłowego funkcjonowania wzroku.

Witamina D ( ryby, wątroba, mleko, masło; wytwarza się w skórze pod wpływem promieni słonecznych)

  • jest konieczna do budowy kości;
  • wzmaga wchłanianie wapnia.

Witamina E ( mleko, sery, jaja, ziarnach zbóż, olej z kiełków pszenicy)

  • odpowiada za prawidłową pracę mięśni;
  • zapobiega miażdżycy i chorobom nowotworowym;
  • wpływa na przemianę materii w organizmie.

Witamina K ( kapusta, szpinak, kalafior, pomidor, truskawki, ziemniaki, zboża, orzechy włoskie)

  • odpowiada za proces krzepnięcia krwi;
  • jest niezbędna do prawidłowej pracy mięśni.

Witamina C ( owoce cytrusowe, czerwona porzeczka, maliny, truskawki, kiwi; warzywa: brokuły, kapusta kiszona, kabaczki, papryka, pomidor, szpinak, ziemniaki, sałata, pietruszka)

  • wzmacnia odporność organizmu;
  • zapobiega powstawaniu siniaków i krwotoków.

Witaminy z grupy B ( B1 – drożdże, groch, fasola, ziarna zbóż, orzechy; B2 – wątroba, białe mięso, jaja, mleko, jarzyny; B3 – wątroba, żółtka jaja, jarzyny; B6 – drożdże, otręby, seler, sałata, papryka)

  • wpływają na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego;
  • dostarczają komórkom organizmu energii;
  • B2,B3 i B6 – stosowane są w leczeniu zmian skórnych  oraz błon śluzowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *